Information för dig som söker alkoholtillstånd i Göteborg 

Det finns många saker att tänka på innan du skickar in din ansökan. Följ vår guide och punkter nedan.

Vi rekommenderar att du först kontaktar Göteborgs Stad. Det är dom som kommer hantera din ansökan om alkoholtillstånd. Länk till Göteborgs Stad

Ansökningsavgift

Kommunen kommer även att ta ut en ansökningsavgift. Den kan variera mellan kommuner men ett riktmärke är ca 8 500 kr.

Om du skulle få avslag på din ansökan får du inte tillbaka din ansökningsavgift.

Vilka krav ställs för att få alkoholtillstånd?

För att få stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten måste du uppfylla vissa krav. Du måste vara personligt och ekonomiskt lämplig.

  • Du måste ha fyllt 20 år.
  • Du får inte vara straffad de senaste tre åren.
  • Du måste visa att du har kunskaper om alkohollagen.
  • Du får inte ha några allvarligare ekonomiska anmärkningar.
  • Du måste kunna visa hur du finansierat inköpet av restaurangen.
  • Det ska finnas ett eget kök i restaurangen.
  • Det ska finnas ett varierat utbud av maträtter.
  • Lokalen ska vara lämplig ur brandsäkerhetssynpunkt.

Alkoholtillstånd Göteborg

Utbildning i alkoholtillstånd

När du söker alkoholtillstånd i Göteborg behöver du visa att du har kunskaper i alkohollagen. Vi rekommenderar att du går en utbildning så att du är väl förberedd.

Utbildningen består av teori och övningsprov. Teorin tar upp den svenska alkoholpolitiken,

  1. Alkoholpolitik
  2. Bestämmelser om servering
  3. Bestämmelser om tillsyn
  4. Bestämmelser om mat och utrustning

Vilka handlingar måste bifogas till ansökan?

Följ länken nedan så hittar du alla handlingar och dokument som du behöver bifoga med din ansökan.

Handlingar