Vad är ett serveringstillstånd?
För att restauranger ska kunna servera alkoholhaltiga drycker krävs det ett serveringstillstånd.
Ansökningsprocessen kan se lite olika ut beroende på om du söker stadigvarande tillstånd eller tillfälligt tillstånd. Nedan listar vi vilka olika typer av tillstånd du kan söka
Stadigvarande tillstånd
- Serveringstillstånd till allmänheten
- Serveringstillstånd i slutet sällskap (cateringverksamhet)
- Serveringstillstånd i slutet sällskap
Tillfälligt tillstånd
- Tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten – 44 frågor
- Tillfälligt serveringstillstånd i slutet sällskap – 28 frågor
- Tillstånd för pausservering – 28 frågor
- Tillstånd för provsmakning – 28 frågor
Alkoholhaltiga drycker delas i lagen in i följande:
- Spritdrycker
- Vin
- Öl
- Andra jästa alkoholdrycker
Dryck som är alkoholfri eller som har en alkoholhalt om högst 2,25 volymprocent benämns lättdrycker.
Tillståndsgivare
Tillståndsgivare är den kommun där restaurangen ligger. Kommunen avgör krögare är lämplig att inneha ett serveringstillstånd bland annat genom att du som krögare skriver till prov.
Ansökningsavgift
Kommunen tar även ut en ansökningsavgift som varierar från kommun till kommun. Om du skulle få avslag på din ansökan får du inte tillbaka din ansökningsavgift. Avgiften varierar mellan kommuner men räkna med ca 8 500 kr.
Mer om vad ett serveringstillstånd kostar kan du läsa här
Utbildning i serveringstillstånd
Du som söker serveringstillstånd måste ha kunskaper i Alkohollagen. Kommunerna i Sverige har ett krav att du ska klara ett kunskapsprov när du söker serveringstillstånd. Restaurangutbildarna erbjuder dig Sveriges största utbildning i serveringstillstånd. Vi hjälper dig att klara provet hos kommunen.
95% av våra kunder klarar provet hos kommunen på första försöket. Skulle du inte klara provet får du pengarna tillbaka.
Ansökan om serveringstillstånd
Försök att få ansökan så komplett som möjligt när du lämnar in den till kommunen. Ju mer komplett ansökan är vid ansökningstillfället ju kortare blir kommunens handläggningstid. Normal handläggningstid i de flesta kommuner är mellan två till tre månader. Ett gott råd är att om du har för avsikt att etablera dig i en för dig ny kommun så ta alltid först reda på vad som står i kommunens alkoholpolitiska riktlinjer.
Tider för serveringstillstånd
Ett gott råd är att om du har för avsikt att etablera dig i en för dig ny kommun så ta alltid först reda på vad som står i kommunens alkoholpolitiska riktlinjer. Försök att få ansökan så komplett som möjligt när du lämnar in den till kommunen. Ju mer komplett ansökan är vid ansökningstillfället ju kortare blir kommunens handläggningstid. Normal handläggningstid i de flesta kommuner är mellan två till tre månader. Enligt lag får handläggningstiden inte var längre än fyra månader från det att ansökan är komplett.